کالری انجیر خشک و مزایای سلامتی آن

انجیر خشک

انجیر خشک، از میوه انجیر بدست می آید که بر روی درخت انجیر رشد می کند. این میوه با نام علمی Ficus carica شناخته می شود. در حالی که انجیرهای تازه به دلیل بافت خوشمزه و آبدارشان بسیار محبوب هستند اما مدت کوتاهی در دسترس هستند. انجیر تازه تنها یکی دو هفته پس از برداشت مفید است و بهترین آن ها در طی چند روز مصرف می شوند.

از طرف دیگر، انجیر خشک می تواند در تمام طول سال خیس شود و مورد استفاده قرار بگیرد. آن ها به راحتی قابل دسترس هستند و عمر مفید بیشتری نسبت به انجیر تازه دارند. این میوه بومی مناطق خاورمیانه است اما اکنون به طور گسترده ای به سایر نقاط جهان صادر می شود. انجیر خشک از طریق خشک شدن انجیر در نور خورشید و یا از طریق فرایند کم آبی انجیر بدست می آید.

کالری انجیر خشک
انجیر خشک حاوی مقادیر قابل توجه ای از پروتئین، کربوهیدرات ها، کلسیم، ویتامین K، پتاسیم، آهن و منیزیم است. از نظر فیبر رژیمی، انجیر خشک محتویات بالاتری نسبت به میوه های دیگر دارد. ۱/۲ فنجان انجیر خشک، که حدود ۹ عدد است، کمتر از ۲۰۰ مقدار کالری دارد و تقریبا بدون چربی است. این میوه همچنین انواع آنتی اکسیدان ها و مواد تشکیل دهنده فعال را فراهم می کند و سلامتی را افزایش می دهد. انجیر خشک همچنین حاوی مقدار کمی اسیدهای چرب امگا ۶، اسید گلوتامیک و اسید لینولئیک است.

مزایای انجیر خشک
مهمترین مزایای بهداشتی انجیر خشک عبارتند از: تقویت استخوان ها، کاهش فشار خون، بهینه سازی هضم، کاهش وزن و تنظیم قند خون.

مراقبت از پوست
این میوه های خشک شده غنی از ویتامین E، ویتامین C و کلسیم هستند که می توانند پوست را تقویت کنند. این مواد فعال به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند و از رادیکال های آزاد و ایجاد استرس اکسیداتیو جلوکیری می کنند. همچنین انعطاف پذیری پوست را بهبود می بخشند و پوست را جوان نگه می دارند. استرس اکسیداتیو منجر به چین و چروک، لکه های سنی و سایر لکه ها می شود.

انجیر خشک
مهمترین مزایای بهداشتی انجیر خشک عبارتند از: تقویت استخوان ها، کاهش فشار خون، بهینه سازی هضم، کاهش وزن و تنظیم قند خون.

تراکم استخوان
مواد معدنی موجود در انجیر خشک برای حفظ چگالی استخوان مفید است. در طول زمان، مواد معدنی از بدن استخراج می شود و همین منجر به مفاصل ضعیف و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان می شود. انجیر خشک می تواند این روند را کاهش دهد.

فشار خون
انجیر خشک به دلیل وجود پتاسیم، برای کاهش فشار خون عالی است. پتاسیم یک وازودیلاتور است، به این معنی که می تواند فشار خون را کاهش دهد. بنابراین از سیستم قلبی عروقی، حملات قلبی، سکته مغزی و آترواسکلروز محافظت می کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را نیز کاهش می دهد.

بیماری مزمن
بیماری های مزمن و وجود التهاب مسئله ای جدی هستند که بسیاری از مردم با آن مواجه هستند، انجیر خشک با افزایش مواد معدنی و ویتامین ها، به خصوص آنتی اکسیدان ها، می تواند استرس اکسیداتیو را در سیستم ایمنی بدن کاهش داده و از بیماری هایی مثل بیماری قلبی و آرتریت روماتوئید جلوگیری کنند.

کاهش وزن
انجیر خشک حاوی مقدار قابل توجهی فیبر می باشد که باعث احساس سیری می شود، بنابراین از خوردن غیر ضروری جلوگیری می کند. انجیر خشک سطح کالری و قند بالایی دارد به همین دلیل باید در حد اعتدال مصرف شود.

دیابت
در حالی که فیبر موجود در انجیر خشک می تواند به تنظیم گلوکز و انسولین بدن کمک کند، باید به غلظت بالای قند طبیعی موجود در آن توجه کرد.

کلسترول
فیبر غذایی، کلسترول اضافی را از سیستم قلبی عروقی پاک می کند، بنابراین از بروز بیماری قلبی جلوگیری می کند. انجیر خشک حاوی کلسترول بالایی است.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *