علت پوسته شدن ناخن‌

علت پوسته شدن ناخن‌

پوسته شدن ناخن‌ ها مشکلی رایج است که ممکن است برای همه گروه‌ های سنی اتفاق بیفتد. گاهی ممکن است علت آن اختلالات هورمونی باشد که برای رفع آن باید به پزشک مراجعه کنید اما گاهی مصرف برخی ویتامین‌ ها و مواد معدنی می‌ تواند مشکل را حل کند.

امروزه ناخن ها تنها وسیه آرایش و زیبایی دست ها هستند، اما انسان های اولیه از ناخن های خود برای حفاری و دفاع استفاده می کردند. ناخن ها از نوک انگشتان محافظت می کنند و توانایی برداشتن وسایل را افزایش می دهند.

ناخن ها از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده اند که در موها نیز یافت می شوند. آن ها از چند لایۀ سخت تشکیل شده اند که می توانند پوسته پوسته شوند. در اصطلاح پزشکی به لایه شدن یا تقسیم ناخن ها، آنیووششیزی می گویند. پوسته شدن ناخن می تواند ناشی از آسیب خارجی به ناخن باشد، یا نشانۀ یک وضعیت سیستمیک باشد.

حدود شش ماه طول می کشد تا ناخن ها به طور کامل رشد کنند. این بدان معنی است که ممکن است ناهنجاری های ناخن از ماه های قبل رخ داده باشد.

علت پوسته شدن ناخن چیست؟
تروما یا آسیب به ناخن می تواند باعث پوسته شدن ناخن شود. هنگامی که ناخن ها مدت زیادی در آب می ماند مثلاً هنگام ظرف شستن یا لباس شستن تروما رخ می دهد.

سایر علل پوسته شدن ناخن عبارتند از:

هر فعالیتی که به ناخن فشار وارد می کند.
از ناخن به عنوان ابزار استفاده می کنید.
ناخن را لایه برداری می کنید و با سوهان آن را آرایش می کنید.
از ناخن مصنوعی یا اکریلیک استفاده می کنید.

اگر نمی توانید تشخیص دهید که علت پوسته شدن ناخن ها به دلیل آسیب داخلی می باشد یا آسیب خارجی بهتر است نگاهی به ناخن های دست و پای خود بیندازید و آن ها را با هم مقایسه کنید. اگر فقط ناخن های دستتان پوسته شده باشد به دلیل آسب خارجی است اما اگر هر دو ناخن هایتان پوسته پوسته شده باشند به علت آسیب داخلی می باشد.

علل داخلی ممکن است متفاوت باشند اما گاهی بی آبی یکی از علت های آن است. پوسته شدن ناخن می تواند کمبود ویتامینی مانند کمبود آهن را نشان دهند.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید؟
پوسته شدن ناخن ها به ندرت علل داخلی دارند و باعث وضعیت اورژانسی می شوند. با این حال، اگر پوسته شدن ناخن ها با درد شدید یا خونریزی همراه بود بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اغلب درمان های خانگی می توانند میزان پوسته شدن ناخن ها را کاهش دهند.

درمان خانگی پوسته شدن ناخن ها
اگر گمان می کنید پوسته شدن ناخن هایتان ناشی از کمبود آهن می باشد، باید میزان مصرف روزانه آهن را افزایش دهید. نمونه هایی از مواد غذایی که دارای آهن هستند عبارتند از:

سیب زمینی پخته شده با پوست
غلات غنی شده
گوشت کم چرب
عدس
اسفناج
لوبیا سفید
شما همچنین می توانید یک مکمل آهن مصرف کنید. اگر مولتی ویتامین مصرف می کنید، برچسب آن را با دقت بخوانید. همه تولید کنندگان دارای مولتی ویتامین استاندارد نیستند.

به گفته دفتر مکمل های غذایی، اکر بیش از ۲۵ میلی گرم آهن در روز مصرف کنید توانایی بدن در جذب روی کاهش می یابد. برای جلوگیری از این عوارض جانبی، از مصرف مکمل های اضافی جلوگیری کنید.

بدن قادر به تولید ویتامین c نیست و لازم است این ویتامین به شکل خوراکی به بدن برسد. کمبود این ویتامین علاوه بر پوسته شدن ناخن‌ ها، سرعت رویش ناخن و موها را نیز کاهش می دهد.

برای کمک به تقویت ناخن ها علاوه بر ترکیب آهن، بیوتین مصرف کنید. ماهی سالمون، جگر، هویج و گل کلم بهترین منابع تأمین ویتامین بیوتین به شمار می‌ روند.

کمبود زینک یکی از عوامل اصلی پوسته شدن ناخن هاست. زینک یک ماده معدنی حیاتی برای سلامت بدن است. این ماده تأثیر بسزایی در بهبود زخم‌ها، بالا بردن سیستم ایمنی بدن و رشد مو‌ها و ناخن‌ ها دارد. بنابراین مصرف مواد حاوی زینک برای مراقبت از ناخن‌ ها ضروری است.

همچنین باید مراحلی را برای حفظ رطوبت ناخن انجام دهید. بنابراین دست هایتان را کمتر در معرض آب قرار دهید. اگر در ورزش هایی مانند شنا فعالیت می کنید، لوسیون یا کرم به دست و ناخن خود بمالید.

چگونه می توانید از پوسته شدن ناخن ها جلوگیری کنید؟
در صورت امکان، از ناخن های مصنوعی، اکریلیک یا ژل استفاده نکنید. این روش های آرایشی پوست را لایه برداری می کنند و در نهایت منجر به ناخن های نازک و شکننده می شوند.

ناخن ها باید به صورت منحنی باشند، نه اینکه نوک تیز باشند. این منحنی کمک می کند تا از پوسته شدن ناخن، شکستن و تقسیم شدن آن جلوگیری شود. سوهان کشیدن ناخن ها می تواند ظاهری سالم برای ناخن به ارمغان بیاورد، اما برای این کار حتماً از یک حرکت صاف استفاده کنید. حرکت عقب و جلو می تواند پوست ناخن را نازک کند و ناخن ها را لایه لایه کند.

راه دیگر برای جلوگیری از پوسته شدن ناخن ها این است که از ناخن ها به عنوان ابزاری برای برداشتن یا باز کردن وسایل استفاده نکنید، زیرا این عمل آنها را ضعیف می کند. در عوض، از پد انگشتان خود استفاده کنید.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *