خواص ترب سیاه

خواص ترب سیاه

ترب سیاه نوعی ترب است که بومی مناطق آسیا و اروپاست و پوست بیرونی آن به رنگ بنفش تیره یا سیاه و سفید است. به طور معمول این گیاه به عنوان ترب اسپانیایی شناخته می شود، این سبزیجات کمی بزرگتر از تربچه سنتی هستند و طعم آن ها تندتر است. به نظر می رسد بافت آن ها کمی سخت تر از تربچه های معمولی است و داخل آن به رنگ سفید است. در حالی که این سبزی ها معمولا در هر فروشگاه یا بازاری یافت نمی شوند، در دهه های اخیر محبوبیت آن ها به دلیل مشخصات تغذیه ای و مزایای بهداشتی افزایش چشمگیری یافته است.

ارزش تغذیه ای ترب سیاه
ترب سیاه حاوی مقادیر زیادی از فیبر غذایی، آهن، منیزیم، پتاسیم و سایر ویتامین های مهم مانند ویتامین B، A و E و C می باشد. همچنین دارای سطوح پایینی از مس، سلنیوم، روی، آنتوسیانین های خاص، آنتی اکسیدان ها، آنزیم ها و هورمون ها می باشد.

مزایای ترب سیاه
بسیاری از مزایای سلامتی ترب سیاه شامل توانایی آن در بهبود عملکرد کبد، کنترل هورمون، کنترل فشار خون، کاهش کلسترول، تقویت پوست و مو، بهبود هضم، درمان یبوست، جلوگیری از پوسیدگی، افزایش هوشیاری ذهنی، کاهش سنگ های صفراوی و سم زدایی بدن است. بگذارید بعضی از آنها را در مطلب زیر بیان کنیم.

سلامت پوست
این سبزی به دلیل وجود ویتامین B و E، می تواند پوست را از شرایط التهابی محافظت کند و از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. استرس اکسیداتیو می تواند به چین و چروک، لکه های سنی و لکه های ناخواسته منجر شود.

عملکرد کبد
گلوتاتیون یکی از مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در بدن است که نقش مهمی در جلوگیری از تجمع توکسین ها در کبد دارد. با این حال، با افزایش سن و کاهش سطح گلوتاتیون، گیاهانی مانند ترب سیاه می توانند این سطوح را افزایش دهند.

سیستم ایمنی
ویتامین C موجود در این سبزیجات سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و باعث تولید گلبول های سفید می شود. گلبول های سفید اولین خط دفاع بدن در برابر پاتوژن های ناخواسته، باکتری ها و سموم هستند.

کاهش وزن
با اینکه این سبزی کالری بسیارکمی دارد اما فیبر رژیمی نسبتا بالایی دارد که باعث احساس سیری می شود. این به نوبه خود سبب کاهش وزن و افزایش میزان متابولیسم خواهد شد.

هیپرتیروئیدیسم
اگر به بیماری هیپوتیروئیدی مبتلا شده اید یا بیماری گریوز دارید، استفاده از این سبزی به تنظیم سطح هورمون و بهبود سلامت تیروئید کمک می کند.

کلسترول و فشار خون
مطالعات نشان داده است که این سبزی می تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند و فشار خون را در محدوده سالم نگه دارد. در نتیجه مصرف این سبزی خطر ابتلا به آترواسکلروز، حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

ضد سرطان
برخی از آنتی اکسیدان های موجود در این سبزی، مانند آنتوسیانین ها، می توانند به کاهش استرس اکسیداتیو و خنثی سازی رادیکال های آزاد کمک کنند، در نتیجه می توانند خطر سرطان و احتمال مبتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهند.

راه های مصرف
روش های مصرف این گیاه در رژیم غذایی شامل موارد زیر است:

آنها را با کمی کره تفت دهید
آنها را به خوبی برش دهید و در سالادها مصرف کنید
آنها را به چیپس تربچه سیاه تبدیل کنید

با توجه به اینکه بافت این سبزی بسیار دشوار است، می توانید این سبزیجات را در سوپ ها اضافه کنید. این سبزیجات می توانند به صورت خام و پخته مصرف شوند.

اثرات جانبی
مصرف بیش از حد ترب سیاه باعث بعضی از عوارض جانبی می شود، زیرا در این سبزیجات سموم بالقوه ای وجود دارد که گلوکوزینولات نامیده می شوند. هنگامی که سبزی به مقدار زیاد مصرف می شود، باعث تولید هورمون تیروئید می شود و منجر به تشکیل گواتر می شود.
بعضی از مردم به ریشۀ این سبزی حساسیت دارند، بنابراین باید از مصرف آن جلوگیری کنند.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *