خواص گیاه اسفناج

خواص گیاه اسفناج در طب سنتی

گیاه اسفناج در بیشتر فرهنگ ها از جمله دریای مدیترانه، شرق میانه و جنوب شرقی آسیا کاربرد دارد. این گیاه به راحتی در بسیاری از رژیم های غذایی استفاده می شود، زیرا هم ارزان است و هم آماده سازی آن آسان است. علاوه بر آن اسفناج در طب سنتی خواص ویژه ای دارد که در مطلب زیر به آن اشاره شده است.

حقایق مهم در مورد اسفناج:

اولین کتاب آشپزی در انگلیس، به نام “Forme of Cury” که در سال ۱۳۹۰ منتشر شد، نام اسفناج را ذکر کرد.

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، ۱۰۰ گرم اسفناج حاوی ۲۸.۱ میکروگرم ویتامین C است که این مقدار ۳۴ درصد از نیاز روزانه را تأمین می کند.

انواع اسفناج شامل اسفناج گیاهی، اسفناج تخت و اسفناج نیمه گیاهی می باشد.

اسفناج را می توان به عنوان یک عنصر به بسیاری از غذاها اضافه کرد، یا می توان آن را پخته یا خام مصرف کرد.

اسفناج دارای مزایای بهداشتی زیر است:
مدیریت دیابت
اسفناج حاوی یک آنتی اکسیدان معروف به عنوان اسید آلفا لیپوئیک می باشد که برای کاهش قند خون، افزایش حساسیت به انسولین و جلوگیری از استرس اکسیداتیو در بیماران مبتلا به دیابت مفید است.

مطالعات نشان می دهد که این عنصر در کاهش نوروپاتی محیطی و نوروپاتی اتونومیکی در افراد دیابتی مفید است.

جلوگیری از سرطان
اسفناج و سایر سبزیجات سبز حاوی کلروفیل هستند و اثرات آمین های هتروسیلیکلی را کاهش می دهند. آمین های هتروسیلیکلی نقش مهمی در سرطان دارند و زمانی ایجاد می شوند که غذا با درجه حرارت بالا پخته شود.

جلوگیری از آسم
خطر ابتلا به آسم زمانی کاهش می یابد که بتا کاروتن بیشتری مصرف کنید. اسفناج منبع عالی بتا کاروتن است. زردآلو، کلم بروکلی، طالبی، کدو تنبل و هویج منابع دیگر بتا کاروتن هستند.

کاهش فشار خون
با توجه به اینکه اسفناج پتاسیم بالایی دارد، برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند مفید است زیرا به کاهش اثرات سدیم در بدن کمک می کند. کاهش مصرف پتاسیم مانند افزایش مصرف سدیم یک عامل خطرناک برای ایجاد فشار خون بالا می باشد.

دیگر منابع غذایی حاوی پتاسیم آووکادو، موز، چغندر، سیب زمینی، گوجه فرنگی، لوبیا و پرتقال هستند.

سلامت استخوان
کاهش مصرف ویتامین K با افزایش خطر شکستگی استخوان همراه است. مصرف مناسب ویتامین K برای سلامتی استخوان بسیار مهم است، زیرا بعنوان یک اصلاح کننده، جذب کلسیم را بهبود می بخشد و دفع ادراری کلسیم را کاهش می دهد.

سلامت دستگاه گوارش
اسفناج با فیبر و آب زیاد همراه است که هر دو به جلوگیری از یبوست کمک می کنند و باعث سلامت دستگاه گوارش می شوند.

پوست و موی سالم
اسفناج دارای ویتامین A بالایی است، که برای تولید چربی بدن لازم است و باعث مرطوب نگه داشتن مو شود. ویتامین A برای رشد تمام بافت های بدن، از جمله پوست و مو ضروری است. اسفناج و سایر سبزیجات برگدار که دارای ویتامین C بالایی هستند برای ساخت و نگهداری کلاژن ضروری هستند. کمبود آهن یکی از علت های شایع ریزش مو است که با مصرف اسفناج می توانید از آن جلوگیری کنید.

ارزش تغذیه
یک فنجان اسفناج خام حاوی مقادیر زیر است:

۲۷ کالری
۰.۸۶ گرم پروتئین
۳۰ میلی گرم کلسیم
۰.۸۱ گرم آهن
۲۴ میلیگرم منیزیم
۱۶۷ میلی گرم پتاسیم
۲،۸۱۳ میکروگرم ویتامین A
۵۸ میکروگرم فولات
اسفناج همچنین حاوی ویتامین K، فیبر، فسفر و تیامین است. اکثر کالری ها در اسفناج از پروتئین و کربوهیدرات ها بدست می آیند.

پتاسیم
اسفناج یکی از بهترین منابع پتاسیم در رژیم غذایی است که در هر فنجان اسفناج پخته شده ۸۳۹ میلی گرم پتاسیم وجود دارد. در حالیکه، یک فنجان موز حاوی حدود ۵۳۹ میلی گرم پتاسیم است.

آهن
فقدان آهن در رژیم غذایی می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد. اسفناج به همراه عدس، ماهی و تخم مرغ یک منبع عالی از آهن است.

کلسیم
هر فنجان اسفناج پخته شده حاوی حدود ۲۵۰ میلی گرم کلسیم است، با این حال، اسفناج نسبت به منابع دیگر کلسیم مانند محصولات لبنی آسان تر جذب می شود.

منیزیم
اسفناج یکی از بهترین منابع منیزیم در رژیم غذایی است که برای متابولیسم، حفظ عملکرد عضلانی، ریتم قلب، سیستم ایمنی سالم و حفظ فشار خون ضروری است.

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *